Manchester, England

Jag läser Dave Haslams Manchester, England just nu. Dave var en gång i tiden DJ på Hacienda, klubben där modern dansmusik föddes en gång i tiden. Dave inleder boken med ett stycke om vad Manchester är känt för bland människor utanför England. Alla som han frågar tycks svara fotboll och popmusik. Han motiverar det med att just fotboll och musik är de två vägar som Manchesters unga arbetarungdomar sett som utväg ur deras trista tillvaro, och i och med att det knappast finns någon stad som är lika präglad av tung och stor industri som Manchester, är det fullt logiskt att staden också producerar fler musikaliska ikoner och fotbollsstjärnor än någon annan stad i Europa.

Min fråga är då som följer; fotbollen åsidosatt, är det så även i Sverige? Är arbetarklassen grogrund för framgång inom kulturen? Jag tror inte det, jag är förhållandevis övertygad om att kultur i Sverige görs av och för medelklassen, som i sin tur gärna iklär sig en arbetarkostym, utbildar sig, släpper kostymen, tar sin examen och glömmer sin ungdoms olika faser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0